فروشگاه های سیار ، کمپر ، تریلر

بیش از نیم قرن تجربه در صنعت کاربری سازی

فروشگاه های سیار ، کمپر ، تریلر

بیش از نیم قرن تجربه در صنعت کاربری سازی

فروشگاه سیار و رنگ آمیزی

اهمیت انتخاب رنگ در فروشگاههای سیار :

* از آنجا که رنگ‌ها احساسات مختلفی را در مصرف کنندگان برمی انگیزد، باید رنگ مناسب برای القای پیام در فروشگاههای سیار انتخاب شود

* ماهیت رنگ سبز در گذر زمان از تهوع آفرینی به نماد طبیعت و سلامت تغییر یافته است

* طراحان از رنگ مشکی به منظور تداعی شکوه و قدرت در برخی بسته‌بندی‌ها استفاده می کنند

 

در گذشته ای نه چندان دور، خرید مایحتاج منزل به اندازه امروز جذاب نبود. خرید از مغازه‌های کوچک و تاریکی را که از نخ و سوزن تا نخود و لوبیا را با بی نظمی، در فضایی کوچک عرضه می کردند، با لذت قدم زدن در مراکز خرید کنونی مقایسه کنید، بین ردیف‌های رنگارنگ کالاهای پر زرق و برق و فضایی که تلفیق علوم روانشناسی، جامعه شناسی و بازاریابی آن را به محیطی دلپذیر برای خریدار تبدیل کرده و حاصل این همکاری ، سبدهای خریدی است که بیش از نیاز روزانه خانواده‌ها در فروشگاه‌های سیار و ثابت پر و خالی می شوند.

با این حال تنوع کالا، به رغم مزایای آن، در زمان تصمیم گیری برای خرید دردسرساز می شود. برای بیشتر مصرف کنندگان انتخاب مواد غذایی در سوپرمارکت‌ها، دقت و توجه بالایی را می طلبد و نحوه ی انتخاب به جز مواردی که خریدار، پیش تر کالا را مصرف کرده و با آن آشنا باشد به بسته‌بندی و ظاهر کالا محدود می شود.

گروه‌های سه گانه تمِ‌های رنگی

تم‌های رنگی مورد مصرف به سه گروه تقسیم می شوند:

1 ـ استفاده از رنگ‌های خاص: رنگ‌هایی که نمایانگر طعم محصول هستند، مثل استفاده از رنگ نارنجی برای محصولی با طعم پرتقال.

2 ـ استفاده از رنگ‌های غیر خاص: رنگ‌هایی که مرتبط با طعم ماده غذایی نیستند؛ مثل عرضه آب انگور در بسته‌بندی نارنجی.

3 ـ استفاده از رنگ‌های مبهم: رنگ‌هایی که ارتباطی با طعم و مشخصات ندارند و اطلاعاتی درباره ی محصول ارائه نمی دهند. مثل بسته‌بندی رنگی نوشیدنی‌های شفاف و بی رنگ.

 

واکنش مصرف کننده به تم‌های رنگی

البته مصرف کنندگان با توجه به رنگ بسته‌بندی، به سه دسته تقسیم می شوند:

گروه اول ـ افراد پیشرو در زمینه رنگ: افرادی که به امتحان رنگ‌های جدید، صرفا به دلیل تازگی و نو بودن آن علاقه مندند و برای آن هزینه بیشتری نیز می پردازند. معمولا زنان بین 30 تا 50 و مردان زیر 30 سال در این دسته جای می گیرند.

گروه دوم: افرادی که مشروط به استفاده شدن قبلی توسط دیگران از رنگ‌های جدید استفاده می کنند. عموماً مردان یا زنان بین 30 تا 50 سال که به عنوان خریداران محتاط شناخته می شوند، در این گروه جای می گیرند.

گروه سوم: افرادی که بیشتر علاقه مند به رنگ‌های اطمینان بخش؛ مثل آبی، مشکی و خاکستری هستند. افراد این گروه را معمولا مردان بالای 60 سال و افرادی که به خرید علاقه ای ندارند، تشکیل می دهند.

 

تاثیر رنگ بر مصرف کنندگان

مسلما با توجه به توضیحات، اکنون به اهمیت رنگ در بسته‌بندی بیشتر پی برده اید و از آنجا که رنگ‌ها، احساسات مختلفی را در مصرف کنندگان برمی انگیزد، لذا متخصصان بسته‌بندی باید با در نظر گرفتن آنچه قرار است به مشتری القا شود، رنگ مناسب با پیام را انتخاب کنند.

 

تغییر مفهوم رنگ‌ها در گذر زمان

معنای رنگ‌ها در طول زمان تغییر می کند. کما اینکه سال‌ها پیش رنگ سبز با تهوع و مفاهیم نامطبوع در ارتباط بود، در حالی که اکنون رنگ سبز تداعی کننده طبیعت و سلامت است. امروزه رنگ سبز، نماد مواد غذایی کم کالری، کم چربی، پر پروتئین و غذاهای سالم است. نمونه‌های معدودی بسته‌بندی سبزرنگ وجود دارد که شامل قهوه‌های بدون کافئین است. رنگ مشکی نیز یکی از رنگ‌هایی است که نگرش به آن، در طول زمان تغییر کرده است. سال‌ها پیش رنگ سیاه فقط نشانه ای از مرگ و افسردگی بود، اما هم اکنون رنگ سیاه با مفهوم شکوه و ثروت در ارتباط است. این رنگ بر بسته‌بندی‌ها، صرفا جهت برجسته کردن حضور رنگ‌های دیگر استفاده می شود یک نمونه استفاده از رنگ سیاه، بسته‌بندی لیمونادهای «Mike،s Hard» است.

طراحان از رنگ زرد به عنوان نماد طعم لیمو استفاده می کنند، این رنگ به همراه رنگ مشکی به منظور تداعی شکوه و قدرت نیز بکار می رود.

 

تفاوت معنا در فرهنگ‌های متفاوت

در کشورها و فرهنگ‌های گوناگون، رنگ معانی متفاوتی دارد. حتی یک اشتباه در گزینش رنگ می تواند مردمان یک کشور را از مصرف محصول خاصی باز دارد. این فاصله گرفتن فرهنگی از محصول، به دلیل مشکل در بسته‌بندی یک محصول می تواند منجر به نارضایتی مشتریان از شرکت خاصی شود. متخصصان بسته‌بندی به تمرکز روی این خصوصیت نیاز دارند. خصوصیتی که اکنون با توجه به تفاوت‌های فرهنگی و چندفرهنگی شدن بعضی کشورها، اهمیتی دوچندان یافته است.

 

معانی متفاوت رنگ‌ها در فرهنگ‌های گوناگون!

تحقیقات مختلفی در زمینه ی نقش رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف انجام شده است. برای نمونه محققان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از رنگ سبز در خاورمیانه بسیار محبوب و مورد پذیرش مردم است.

این در حالیست که رنگ سبز در چین و فرانسه مورد پذیرش قرار نمی گیرد. اگرچه در کشوری نظیر مصر نیز، رنگ سبز مناسب نیست و این هم دلیلی ندارد جز حس تعصب شدید آنها به رنگ ملی این کشور که سبز است و مصرف کنندگان این کشور دوست ندارند از کالاهای با بسته‌بندی سبزرنگ، که در نهایت پاکت‌های آنها دور انداخته می شوند، استفاده کنند. البته نمونه ی مشابه این امر را می توان در آمریکا نیز مشاهده کرد. آمریکایی‌ها هم نسبت به استفاده پرچم کشورشان در بسته‌بندی محصولات اکراه دارند، زیرا دوست ندارند پرچم کشورشان به همراه بسته‌بندی کالای مصرف شده، دور انداخته شود. کما اینکه رنگ سیاه نیز در هنگ کنگ همین ماجرا را دارد و کلماتی که با رنگ مشکی روی بسته‌ها نوشته می شوند، برای مردم هنگ کنگ، نشانه ی کیفیت پایین است.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی